مشابه

مشابه

Moshabe
مشابه

مشابه

Moshabe

دانلود پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E


پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBTE در 78 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBTE
پکیج درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBTE
درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBTE
دانلود پروتکل درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBTE
پکیج درمانی اختلالات تغذیه ای
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1706 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 78

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E در 78 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

نکته مهم: پروتکل حاضر یک پروتکل Transdiagnostic است .

نوع پروتکل: راهنما محور (یعنی گزینش فرمولاسیون برگزاری جلسات با درمانگر است و درمانگر خود باید با توجه به ارزیابی و راهنمای موجود، جلسات را تیتر گذاری و تدوین کند) و در مقاطعی مصاحبه ای

78 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B Nazanin سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

به شیوه APA

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

پیش گفتار
مقدمه
طبقه بندی و تشخیص
ویژگی های بالینی
بی اشتهایی عصبی
وسواس پرخوری عصبی
اختلال تغذیه ای NOS
توسعه و جریان بعدی
چشم انداز Transdiagnostic
نظریه ی شناختی-رفتاری مراقبت اختلالات تغذیه ای
پرخوری عصبی
کم اشتهایی عصبی و اختلال تغذیه ای NOS
تحقیقات درمانی
افزایش درمان شناختی-رفتاری
کلیات درمان
بیمار
درمانگر
ارزیابی بیماران و آماده سازی آن ها برای درمان
دیدار (ها) ی اولیه ی ارزیابی
نتیجه ی ارزیابی
موانع CBT-E
افسردگی بالینی
سوء مصرف مداوم مواد
بحران ها و مشکلات بزرگ زندگی
ناتوانی در دنبال کردن درمان
عدم موفقیت CBT-E در گذشته
طول درمان
پیاده سازی CBT-E
پروتکل درمانی
مراحل درمان
مرحله 1
سازماندهی خودمراقبتی در زمان واقعی
سازماندهی توزین هفتگی
آموزش بیمار درباره ی مشکلات تغذیه
ایجاد " تغذیه ی منظم "
سه مشکل رایج در هنگامی که به بیماران کمک می شود این الگوی تغذیه را بپذیرند.
مشارکت سایر افراد مهم
مرحله ی 2
ایجاد یک ارزیابی مشترک از پیشرفت
طراحی مرحله ی 3
مرحله ی 3
پنج عنصر اصلی این جنبه از درمان
شناسایی ارزیابی بیش از حد و عواقب آن
گسترش حوزه های نادیده گرفتن خود – ارزیابی
بررسی و نظارت بدنی و پرهیز از آن
تشخیص فرم های غیر معمول از بررسی بدنی
تشخیص فرم های مراقبتی بیشتر برای بررسی بدنی
تشخیص " احساس چاق شدن "
مراحل تشخیص احساس چاق شدن
کاوش اولیه از ارزیابی بیش از حد
مشخص سازی رژیم غذایی
 عوارض جانبی
انواع مکانیزم های مختلفی که ممکن است بیمار با آن درگیر باشد
مرحله ی 4
کاهش خظر ابتلا به بیماری در آینده
به حداقل رساندن خطر عود
درمان پایانی
ایجاد بررسی پس از درمان
نکته های نهایی
منابع

 

توضیح در مورد شیوه توضیحات پروتکل و مبنای آن:

درمان های راهنما محور به معالجان اجازه می دهد تا به گونه های متنوعی درمان را شخصی سازی کنند؛ شامل گسترش یک برنامه درمانی برای بیماران در مدل درمان کلی و ارزیابی جلسه به جلسه ( بر پایه ی خود مراقبتی ) برای تخمین زمان و اهداف مشارکت است. با این وجود، چالش این است که انعطاف پذیری بیشتری در فرمولاسیون درمان راهنما محور ایجاد شود که قابلیت بررسی بیماران به شیوه ای شخصی و منعطف را می دهد. امید ما این است که CBT-E یک گام جلوتر در این رویکرد است. محدودیت اصلی برخی از درمان های راهنما محور این است که درمان معمولا توسط تشخیص DSM-IV بیمار انجام می شود. این ناهمگونی را که در بیشتر دسته بندی های DSM وجود دارد نادیده می گیرد در مقابل، CBT-E از یک Transdiagnostic مشتق شده است و فرم دقیق آن به یک فرمولاسیون انفرادی تری نسبت به DSM-IV وابسته است. بنابراین، از آن جایی که درمان در آنالیز رایج تر است، یک ویژگی رفتار درمانی هم از درمان تجربی برای پرخوری عصبی مشتق شده است. یک چالش کلی در تأکید بر انعطاف پذیری بیشتر درمان، انعطاف پذیری بالینی است با مدل ساخته شده و خاص درمان راهنما محور. CBT-E برای رسیدن به این هدف با شناسایی مکانیزم هایی که اختلالات تغذیه ی بیماران خاص را حفظ می کند تلاش می کند و سپس آن ها را با شیوه ای درمانی مبتنی بر سند ( شواهد )مورد هدف قرار می دهد.

 

توضیح در مورد پروتکل، گروه سنی و وزنی قابل استفاده :

CBT-E یک درمان برای بیمارانی با یک مشکل تغذیه ای با شدت بالینی است ( یعنی اختلال ماندگار است و به طور قابل توجهی با عملکرد روانی اجتماعی یا سلامتی فیزیکی اش مرتبط است). نسخه ی بزرگسالان درمان برای بیماران 18 سال به بالا طراحی شده است. این به طور یکسان برای مردان و زنان مناسب است. از آن جایی که یک درمان مبتنی بر سرپایی بودن بیمار است، این ضروری است که برای بیمار امنیت وجود دارد که به این طریق، به لحاظ فیزیکی و روانشناسی مدیریت کند. در عمل این بدان معناست که وضعیت فیزیکی بیمار باید پایدار باشد و او نباید در معرض خودکشی باشد. درمان با بیماران در شدت طیف وزنی استفاده نشده است بلکه برای بیمارانی با BMI بین 15 و 40 طراحی شده است. اگرچه بعضی بیماران با BMI زیر 15 می توانند با CBT-E مدیریت شوند، این بهترین روش برای درمانگران با تجربه است. بیماران با یک BMI بالای 40 دارای نیازهای خاص درمانی هستند و ممکن است نامزد جراحی چاقی باشند.

 

مراحل درمان

درمان 4 مرحله دارد:
•    مرحله 1 – این مهم ترین است. اهداف این است که بیمار را  در درمان و تغییر برای ساخت یک فرمولاسیون از فرایند های محافظت از اختلالات تغذیه با گسترش اطلاعات و ارائه ی وزن هفتگی و یک الگو از تغذیه ی منظم مشارکت دهد. قرار ملاقات ها دو بار در هفته و به مدت 4 هفته است.
•    مرحله 2 – هدف این مرحله برای معالج و بیمار این است که وضع موجود، فرایند بررسی، شناخت موانع تغییر و فرمولاسیون مورد نیاز را درک کرده و برای مرحله ی 3 برنامه ریزی کنند. این مرحله معمولا شامل 2 ملاقات است در هفته ای مجزا.
•    مرحله 3 – این قسمت اصلی درمان است. هدف این است که به مکانیزم های کلیدی بپردازیم که اختلال تغذیه بیمار را محافظت می کنند. 8 ملاقات هفتگی در آن وجود دارد.
•    مرحله 4 – این مرحله ی نهایی درمان است و تمرکز بر  روی آینده.3 هدف در آن وجود دارد: اولی این است که اطمینان حاصل شود که تغییرات ایجاد شده در درمان بیش از چندین ماه بعد نیز حفظ می شوند و دومی این است که ریسک عود کردن در طولانی مدت به حداقل برسد. سه ملاقات در هر 2 هفته ی مجزا وجود دارد. علاوه بر این جلسات، یک قرار ملاقات 20 هفته بعد از اتمام درمان نیز وجود دارد.

دانلود پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری اختلالات تغذیه ای به صورت راهنما محور بر اساس CBT-E

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری


پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری در 20 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
پکیج آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
دانلود پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
خرید پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
جلسات آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
پکیج آموزش راهبردهای شناختی
برنامه آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری در 20 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 10 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

20 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.



فهرست مطالب:

جلسه اول: معرفی جلسات آموزش راهبردهای شناختی

جلسه دوم: نقشه مفهومی

جلسه سوم: بسط و گسترش عبارات و کلمات و جملات

جلسه چهارم: تجسم

جلسه پنجم: آموزش قوت و ضعف یادگیری دیداری

جلسه ششم: تداعی و تقطیع

جلسه هفتم: مورد سؤال قرار دادن خود و پیگردی

جلسه هشتم: خط کشدن زیر عبارات و جملات و سرنخ دهی

جلسه نهم: استفاده از یادیار و صدای کلمات

جلسه دهم: بحث و نتیجه گیری

 


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
موضوع جلسه: برقراری ارتباط و معرفی اعضا به یکدیگر
اهداف جلسه:
۱- آشنایی و معرفی اعضاء
۲- بیان اهداف جلسات
۳- بازخورد و بحث در مورد موضوع جلسه
۴- ارائه تکلیف
روش اجرا جلسه با سلام و احوالپرسی شروع می شود. بعد از برقراری ارتباط و خوش آمدگویی به دانش آموزان برای آنها تشریح می شود که هدف از این جلسات بهبود عملکرد تحصیلی آنهاست. بدین منظور ده جلسه به صورت هفته ای سه بار و به مدت یک ساعت طراحی شده است و دانش آموزان در طول این ده جلسه با یکدیگر در جلسات شرکت می کنند.
سپس وظایف دانش آموزان بیان می شود که عبارت است از:
شرکت به موقع در جلسات، عدم غیبت، حضور فعال در جلسات، انجام دقیق تمرین ها و تکالیف.
روانشناس از دانش آموزان می خواهد احساس خود را از حضور در جلسات بیان نمایند و شرایطی که باعث می شود بهتر بتوانند در جلسات شرکت کنند و بهترین استفاده از آن را ببرند بیان نمایند. سپس پیش آزمون به اجرا در می آید.
تکلیف: نقاط مثبت و منفی خود را در کلاس بیان نمایند و چه عواملی باعث عدم استفاده آن ها از بحث های جلسات می شود را یاداشت و مطرح نمایند.
بازخورد:
در ادامه از دانش آموزان در مورد جلسه اول بازخورد دریافت می شود که شامل سؤالات زیر است:
1- آیا مواردی که در جلسه بیان شد برای شما اهمیت داشت؟
۲- در جلسه امروز چقدر احساس کردید که می توانید به روانشناس اعتماد کنید؟
۳- چه احساسی در مورد این جلسات دارید؟
جلسه دوم
موضوع جلسه: راهبرد تکرار و مرور ذهنی
اهداف جلسه: 1- آموزش راهبرد تکرار و مرور ذهنی
۲- چگونگی استفاده از تکرار و مرور ذهنی
٣- توانایی بکارگیری تکرار و مرور ذهنی

روش اجرا
در شروع جلسه، از جلسه قبل بازخورد دریافت می گردد. بررسی تکالیف انجام شده در خانه و رفع مشکلی که با آن در انجام تکلیف در خانه با آن روبرو بوده اند. سپس به توضیح اینکه تکرار عامل مهمی در حفظ و نگهداری اطلاعات در حافظه کوتاه مدت است و از زوال اطلاعات بر اثر گذشت زمان جلوگیری می کند و تکرار باعث فعال نگه داشتن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت می شود. مثلا به دانش آموزان یاد داده می شود در کلمه، اصطلاح با جمله ای که مشکل دارند آن را تا ده بار با خود تکرار کرده و پنج بار آن را از لحاظ ذهنی مرور نمایند.
لیستی جهت تمرین دانش آموزان تهیه و در اختیار آنان قرار داده می شود تا به وسیله آن تمرینات خود را انجام دهند و تمرینات آنان بصورت یک شکل انجام پذیرد.

برگه تمرین شماره 1

تکلیف:
شناسایی کلمات و اصطلاحاتی که در طول جلسه و در کلاس درس با آن مشکل داشته اید شناسایی و در آن را در لیست بنویسد و به تمرین آن بپردازید.
بازخورد:
1- آیا در این جلسه موردی بود که شما را ناراحت کند.
۲- چقد در انجام تمرین موفق بودید.

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

دانلود مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی


مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی

مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی

دانلود مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی

مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 88 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 42

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1-مقدمه............................................................................................... 15

  2-2-تاریخچه و مبانی نظری.................................................................................................. 15

    2-2-1-مدلهای شناخت شناسی.............................................................................................. 17

      2-2-1-1-مدل شناخت­ شناسی پری، بلنگی و ماگلدا......................................................... 17

      2-2-1-2-مدل شناخت­ شناسی کینگ و کیچنر.................................................................. 21

      2-2-1-3-مدل شناخت­ شناسی شومر..................................................................................... 23

    2-2-2-تاریخچه الگوهای ارتباطات خانواده............................................................................... 26

      2-2-2-1-ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده............................................................................... 29

        2-2-2-1-1-جهت­ گیری گفت و شنود................................................................................ 31

        2-2-2-1-2-جهت­ گیری همنوایی............................................................................... 31

    2-2-2-2-انواع الگوهای ارتباطات خانواده................................................................................. 32

        2-2-2-2-1خانواده ­های توافق کننده.................................................................................... 33

        2-2-2-2-2-خانواده­ های کثرت‌گرا....................................................................................... 34

        2-2-2-2-3-خانواده ­های حفظ کننده................................................................................... 34

        2-2-2-3-4-خانواده ­های به حال خود واگذاشته.............................................................. 35

    2-2-3-نظریه انگیزش................................................................................................... 36

  2-3-مروری بر تحقیقات پیشین....................................................................................................... 38

    2-3-1-مروری بر تحقیقات پیشین در زمینه رابطه باورهای شناخت­ شناسی و انگیزش 38

    2-3-2-مروری بر تحقیقات پیشین در زمینه رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش 42

    2-3-3 مروری­ بر تحقیقات پیشین در زمینه رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و باورهای

شناخت شناسی....................................................................................................44  

   2-4-سؤالات تحقیق................................................................................................. 47

    2-4-1-سؤال اصلی تحقیق......................................................................................... 47

    2-4-2-سؤالات فرعی تحقیق............................................................................................... 47

  2-5-تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش...................................................................................... 47

    2-5-1-تعریف باورهای شناخت شناسی...................................................................................... 47

    2-5-2-تعریف الگوهای ارتباطی خانواده.................................................................................... 47

    2-5-3-تعریف انگیزه پیشرفت........................................................................................ 48

دانلود مبانی نظری و پیشینه شناخت شناسی

دانلود مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی


مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی

مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی

دانلود مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی

مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 156 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 87

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2–1. زمینه نظری موضوع پژوهش.... 16

2–1-1. رویکرد فلسفی به معرفت شناسی و باورهای معرفت شناختی.. 16

2-1-1-1. امکان معرفت... 17

2-1-1-2. چیستی معرفت... 17

2-1-2.  انگیزه معرفت شناسی.. 18

2 –1-3. تاریخچه معرفت شناسی.. 18

2-1-3-1. در دوره یونان باستان.. 18

2-1-3-2.   دوره قرون وسطی.. 19

2-1-3-3.  دوره جدید. 20

2-1-3-4. دوره معاصر. 21

2-1- 3-5. فلسفه اسلامی.. 22

2-1- 3-5-1. سیر معرفت شناسی در اسلام. 22

2-1- 3-5-2. مبانی معرفت شناسی از نظر استاد شهید مطهری.. 23

2-1-4. انواع معرفت شناسی.. 24

2-1-4-1. معرفت شناسی مطلق و مقید. 24

2-1-4-2. معرفت شناسی پیشینی و پسینی.. 25

2-1-5. ساختار معرفت، انسجام گروی، مبنا گروی.. 26

2-1-5-1. انسجام گروی.. 26

2-1-5-2. مبنا گروی.. 27

2-1-6. رویکردهای روانشناسی.. 28

2-1-7. رویکرد شناختی.. 29

2-1-7-1. پیاژه 29

2-1-7-1-1. منابع الهام بخش معرفت شناسی تکوینی از نظر پیاژه 29

2-1-7- 1-2. اصول معرفت شناسی تکوینی.. 31

2-1-7-1-3. معرفت شناسی به منزله علم.. 31

2-1-7-2. طرح پری.. 32

2-1-7-3.  ریان.. 34

2-1-7-4. بکستر. 35

2–1-7-5. کینگ و کیچنر. 35

2-1-7-6 .شومر. 37

2-1-8. رایج ترین مدل های نظری مطرح شده 38

2-1- 9. مدل های موجود در خصوص سنجش باورهای معرفت شناختی.. 40

2-1-10. حوزه کلی مربوط به ساختار اصلی باورهای افراد دربارۀ یادگیری و آموزش.... 40

2–1-1. مفهوم کمال گرایی.. 43

2-1-2. رویکردهای کمال گرایی.. 44

2-1-2-1. نظریه زیگموند فروید(1939-1856) 44

2-1-2-2. نظریه کارن هورنای(1952-1885) 45

2-1-2-3. نظریه آلفرد آدلر( 01937 -1870) 46

2-1-2-4. نظریه کارل راجرز(1987-1902) 48

2-1-2-5. نظریه اریک اریکسون)1990-1902) 49

2-1-2-6. نظریه آلبرت بندورا(1925) 49

2-1-2-7. نظریه گوردون آلپورت(1967-1897) 50

2-1-2-8. نظریه عقلانی عاطفی الیس(1913) 51

2-1-2-9.  نظریه فریتزپرلز(1970-1893) 52

2-1-2-10. نظریه آبراهام مزلو. 53

2-1-2-10-1. ویژگی افراد خود شکوفا 54

2-1-2-10-2. کمال گرایی از دیدگاه اسلام. 55

2–1-3. رویکردهای درمانی.. 55

2–1-3-1. رویکرد شناخت درمانی.. 55

2–1-3-1 -1. تغییر دادن طرحواره ناسازگار 58

2–1-3-2. رویکرد درمانی روانکاوی.. 59

2–1-3-3 رویکرد درمانی انسان گرا 60

2–1-3-4. رویکرد گشتالت درمانی.. 61

2–1-3-5.  رویکرد رفتار درمانی عقلانی عاطفی.. 62

2–1-3-6.  دیدگاه بلت در باره درمان کمال گرایی.. 62

2–1-4. ابعاد کمال گرایی.. 63

2–1-5. انواع کمال گرایی.. 68

2–1-5-1  هاماچک(1978) 68

2–1-5-1-1. کمال گرایی بهنجار 68

2–1-5-1 -2. کمال گرایی روان رنجور 68

2–1-5- 2. تری ـ شورت و همکاران (1995) 69

2–1-5-3. رایس و دیلوو (2002) 70

2–1- 6 . ویژگی های افراد کمال گرا 70

2–1-7. علل کمال گرایی.. 71

2- 1-8.  دانش آموزان کمال گرا 72

2-1- 9.  عوامل خانوادگی موءثر در ایجاد کمال گرایی.. 73

2 –2. بررسی تحقیقات انجام شده 74

الف) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی.. 74

ب) پژوهش های مرتبط با باورهای معرفت شناختی و متغیرهای مربوطه. 81

2-3. جمع بندی.. 86

دانلود مبانی نظری و پیشینه کمال گرایی و باورهای معرفت شناختی

Rogers [2]-Mac Donald دانلود مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی


مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی

مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی

دانلود مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی

مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 71 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 27

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

سازگاری روانشناختی

منظور از سازگاری، انطباق متوالی با تغییرات و ایجاد ارتباط بین خود و محیط به نحوی است که حداکثر خویشتن سازی را همراه با رفاه اجتماعی، ضمن رعایت حقایق خارجی امکان پذیر می سازد، بدین ترتیب سازگاری به معنی همرنگ شدن با جماعت نیست. سازگاری یعنی شناخت این حقیقت که هر فرد باید هدف های خود را با توجه به چارچوب های فرهنگی، اجتماعی تعقیب نماید (راجرز[1]، به نقل از فرید، 1385). وقتی می گوییم فردی سازگار است که پاسخ هایی را که او را به تعامل با محیطش قادر می کند آموخته باشد تا در نتیجه به طریق قابل قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا احتیاجاتی در او ارضا شوند. یک فرد در یک موقعیت اجتماعی خاص می تواند خود را به طریق مختلف با آن موقعیت تطبیق دهد یا سازگار کند (مک دانلد[2]، به نقل از فرید، 1385). هرگاه تعادل جسمی و روانی فرد به گونه ای دچار اختلال شود که حالت ناخوشایندی به وی دست می دهد و برای ایجاد توازن نیازمند به کار گیری نیروهای درونی و حمایت های خارجی باشد و در این اسلوب ساز و کارهای جدید موفق شود و مسأله را به نفع  خود حل کند، گویند فرایند سازگاری به وقوع پیوسته است (اسلامی نسب، 1373). سازگاری فرایندی در حال رشد و تحول پویا است که شامل توازن بین آن چه افراد می خواهند و آن چه جامعه شان می پذیرد. به عبارت دیگر سازگاری یک فرایند دوسویه است؛ از یک طرف به صورت مؤثر با اجتماع تماس برقرار می کند و از طرف دیگر، اجتماع نیز ابزارهایی را تدارک می بیند که فرد از طریق آن ها توانایی های بالقوه خویش را واقعیت می بخشد. در این تعامل، فرد و جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی شده و سازشی نسبتاً پایدار به وجود می آید (به نقل از شادمان، 1383). ابعاد سازگاری، شامل سازگاری جسمانی، سازگاری روانی، سازگاری اجتماعی قرار دارد پیش درآمد رسیدن به سازگاری های روانی، اخلاقی و جسمانی، سازگار شدن از لحاظ اجتماعی است (به نقل از شادمان، 1383).

سازگاری فرایندی است در حا ل رشد و پویا که شامل توازن بین آن چه افراد می خواهند و آن چه جامعه شان می پذیرد است .به عبارت دیگر سازگاری یک فرایند دو سویه است، از یک طرف فرد به صورت مؤثر با اجتما ع تماس برقرار می کند و از طر ف دیگر اجتماع نیز ابزارهایی را تدارک می بیند که فرد از طریق آن ها توانایی های بالقوه ی خویش را واقعیت می بخشد. در این تعامل فرد و جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی شده و سازشی نسبتاً پایدار به وجود می آید (به نقل از شادمان، 1383). به طور کلی سازگاری به تسلط فرد بر محیط و احساس کنار آمدن با خود اشار ه دارد. هر یک از ما به محیط و تغییراتی که در آن روی می دهد پاسخ می دهیم . از این رو سازگاری مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته ها، بستگی به میزان علاقه و کوشش فرد برای یادگیری آن دارد. محیط خانواده، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی در فراهم ساختن امکان یادگیری سازگاری با محیط نقش و مسئولیت مهمی بر عهده دارند. سازگار شدن با محیط مهم ترین منظور و غایت تمام فعالیت های ارگانیزم است، به طوری که تمام افراد در تمام دوران زندگی خود، در هر روز و هر ساعت سرگرم آن هستند که خود دگرگون شده و دگرگون نشده را با محیط دگرگون شده و دگرگون نشده سازگار کنند. در واقع زندگی کردن چیزی جز عمل سازگاری نیست (به نقل از شادمان، 1383).


[1]- Rogers

[2]-Mac Donald 

دانلود مبانی نظری و پیشینه سازگاری روانشناختی